Каталоги кольорів. Кольоропроба. Для чого вони?
RGB, CMYK, PANTONE?
Якщо думаєте, що розмова піде тільки про такі терміни, які у всіх на слуху, ну або хоч раз Ви їх чули, як RGB, CMYK, PANTONE - то Ви помиляєтеся.
Давайте спочатку визначимося що таке «Колір».
Говорячи хоч і науковою, але все ж таки простою мовою, Колір - це відчуття, яке отримує людина при попаданні їй в очі світлових променів, і в силу того, що у різних людей характеристики сприйняття, цього складу променів призведе до різного відчуття, то для кожної з людини колір буде різним. Звідси випливає, що суперечки, «який колір насправді», безглузді – сенс має лише вимір того, яким є «насправді» склад випромінювання.
Хочеться навести одну ємну фразу з праці одного з Визначних "Вчення про колір", що визначає явище, яке ми називаємо словом "Колір": Все живе тягнеться до кольору.
Тож поняття колір не обмежується лише друком поліграфічної продукції, хоча має у цій галузі першорядне значення.
Задля полегшення процедури пошуку потрібного кольору серйозні компанії-виробники проводять дослідницьку роботу, в результаті якої з'являються все нові відтінки кольорів з назвами, що характеризують їх, наприклад: «морська хвиля» або «електрик». Таких назв існують сотні. А для зручного пошуку використовують таблиці кольорів та кольорові віяла, де кожен відтінок має абетково-цифровий код. По цій абревіатурі легко знайти необхідний зразок у каталозі виробника тієї чи іншої продукції. Однак тут варто пам'ятати, що універсальних таблиць не існує, оскільки кожна компанія каталогізує кольори по-своєму.
Варто відзначити що «пошук потрібного кольору» з використанням таблиць кольорів в більшості випадків необхідно робити з реальною (друкованою, зшитою, відчутною) картою, тобто з тією, яку можливо потримати в руках, а не через екран улюбленого гаджета. Це пов'язано з тим, що всі екрани показують різні відтінки кольорів, а деякі і зовсім різні кольори. На це впливає кольоровідтворення та налаштування самого екрану, який би гарний чи навіть професійний він би не був. Також екран не здатний надати таку важливу властивість як фактура матеріалу.
Але екранні кольорові карти ( цілком можливо використовувати як наближений орієнтир. І вони з цим дуже допомагають, як мінімум, економити час для невеликих, поодиноких замовлень, а також на початковому етапі планування важливого великого проекту.
Ну що ж будемо думати що розібралися з тим що каталоги кольорів, віяла – це еталонні зразки які випускають більшість великих виробників не маючи значення, що вони виробляють чи то плитку, фарбу, черепицю для ремонту та будівництва, чи як у нашому випадку тканину для пошиття одягу, сумок і т.п. або відразу вже готовий одяг під нанесення принтів, що сподобалися.
Ось кілька Colour Card виробників, чий одяг представлений на нашому сайті, також їх можна знайти і на сайтах самих виробників:
Тепер поговоримо що таке RGB, CMYK, PANTONE, і чому коли заходить мова про кольори, то більшість згадує дані терміни, і навіщо треба КОЛЬОРОПРОБА?
Якщо коротко то:
CMYK - колірна модель для друкарських пристроїв;
RGB - колірна модель для екранів;
PANTONE – стандартизована система підбору кольору, розроблена американською фірмою Pantone Inc.
Ну а тепер трохи детальніше:
CMYK
CMYK - це комп'ютерна колірна модель, яка імітує змішування фарб на папері чи іншій основі на якій виконується друк. Перші три літери - це назви кольорів, з яких все поєднується: Cyan - блакитний; Magenta – пурпуровий; Yellow – жовтий. Щоб отримати чорний колір, можна змішати всі три базові кольори CMY, але з'явиться проблема: паперу потрібно буде ввібрати багато фарби. Якщо на малюнку буде багато чорного, папір розм'якне та може зіпсуватися. А ще від змішування всіх кольорів ми насправді отримаємо не чорний, а скоріше брудно-коричневий. Рішення вигадали таке: додати в модель чорний колір. Так виникла модель CMYK: Cyan, Magenta, Yellow, Black. Чорний використовують, щоб друкувати текст і додатково підфарбовувати чорні ділянки зображень. Остання літера "К" в назві має не зовсім з'ясоване походження. Але більшість схиляється до думки, що це перша буква слова Kontur – контур, який зазвичай робиться чорним кольором.
RGB
RGB - це кольори для веб-сайтів, додатків, ігор, а також для фільмів, Ютуба та всього іншого, що виводиться на екрані, і з відображенням на ньому все інакше. Справа в тому, що екран - це купа пікселів, що світяться, які працюють за іншим принципом. Якщо під час друку ми не поставимо на папір жодну краплю фарби, вона залишиться білою. А от якщо ми не включимо на екрані жоден піксель, він залишиться чорним. Вся справа в тому, що папір відбиває світло, а екран навпаки, випромінює його.
Кожен піксель на екрані монітора складається з трьох субпікселів – червоного, зеленого та синього. При цьому вони можуть мати різне розташування та форму.
На папері, або будь-якій поверхні на якій необхідно друкувати, при змішуванні чорнила ми отримували темніші кольори. А на екрані все навпаки: при змішуванні ми отримуємо яскравіші і світліші кольори. Це відбувається тому, що при змішуванні у нас збільшується кількість пікселів, що світяться, і кількість світла, яке бачить око. У результаті кольори в RGB можуть бути яскравішими, соковитішими і контрастними - адже ви не відображаєте, не поглинаєте, а випромінюєте колір.
PANTONE
Коли публічний друк у першій половині XX століття став переходити на кольоровий формат, виникла потреба у підборі якісної та зручної для використання палітри кольорів. Друкарні були розкидані по всьому світу, і треба було якось стандартизувати їх роботу.
Розроблена американською компанією Pantone ink (США) у 1963 році – використовує цифрову ідентифікацію кольорів зображення для поліграфії друку як сумішевими, так і тріадними фарбами. Еталонні пронумеровані кольори надруковані у спеціальній книзі, сторінки якої віялоподібно розкладаються. Існує безліч каталогів зразків кольорів Pantone, кожен із яких розрахований на певні умови друку. Наприклад, для друку на крейдованому, некрейдованому папері, каталог для металізованих фарб (золота, срібна) тощо...
Виробник наполягає на тому, що «віяла» необхідно щороку замінювати, тому що за цей час процес вицвітання та стирання зображення робить кольори неточними.
У чому різниця між каталогами C (Coated – з покриттям) та U (Uncoated – без покриття)?
C (Coated) друкується на крейдованому (глянцевому) папері, а U (Uncoated) - на некрейдованого (матовому) папері. Оскільки один і той же колір чорнила може по-різному виглядати на цих двох типах поверхнях, використання двох бібліотек дозволяє досягти візуальної відповідності, вибравши різні номери Pantone.
Глянцева поверхня крейдованого паперу не дозволяє чорнилу проникати, тому колір виходить більш насиченим, тоді як некрейдований папір вбирає чорнило і в процесі може розсіювати колір. Бліда імітація колишнього себе.
У наведеному прикладі одні й ті ж чорнила (Red 185) виглядають по-різному під час друку на крейдованому та некрейдованому папері. Чорнило на світлій основі мають більше шансів на збіг при використанні одного і того ж номера Pantone, але більш темне чорнило, як правило, має велику різницю, оскільки в них більша щільність пігменту.
В даний час каталогами Pantone користуються близько 10 мільйонів виробників та дизайнерів, це найпопулярніша палітра, перевірена та визнана у всьому світі.
Pantone хоч і популярна зокрема в поліграфії, але не єдина система стандартизованих кольорів, ось ще пару популярних колірних стандартів
Кольорова палітра RAL
Цей колірний стандарт був створений Reichs-Ausschuss fur Leiferbedingungen в Німеччині ще в 1927 році. Зроблено це на прохання виробників фарб. Весь колірний простір Інститут RAL поділив на діапазони і кожному кольору також було присвоєно свій номер. Каталог RAL Classic включає лише 215 базових кольорів. Цього достатньо більшість виробників.
Якщо каталоги Pantone часто використовуються дизайнерами інтер'єрів, поліграфічними компаніями та виробниками одягу, то таблиці та віяла RAL затребувані насамперед у підприємств, що випускають лакофарбову продукцію, двері, вікна, профнастил, черепицю тощо. Саме базовим каталогом RAL можна і потрібно керуватися, замовляючи, наприклад, металочерепицю для даху свого будинку.
Кольорова палітра NCS
Стандарт колірної моделі – Natural Color System – був розроблений Скандинавським інститутом кольору (Стокгольм). Цей стандарт ґрунтується на зіставленні протилежних кольорів і використовується у 19 країнах світу для маркування промислової продукції. У NCS використовуються лише шість простих кольорів: чорний, червоний, синій, жовтий, зелений та білий. Інші відтінки з'являються завдяки їхньому змішанню. Наприклад, помаранчевий – жовтий та червоний.
Стандарт враховує чистоту відтінку, темряву, насиченість, а також відсоткове співвідношення основних кольорів. Усі тони, які в каталозі NCS 1950, пронумеровані і код можна розшифрувати. Наприклад, NCS 4055-R95B – синій колір, у якого 55% насиченості, 40% темряви, 95% блакитного та 5% червоного. Виходить складний тон – темно-блакитний з невеликим відтінком фіолетового.
Палітра NCS використовується в основному виробниками скандинавських країн. Деякі фахівці вважають, що цей колірний стандарт має багато недоліків, зокрема, не розкрито особливості кольорів на блискучих поверхнях. Крім того, цей каталог має обмежену сферу застосування.
ПІДСУМОК
Сучасний екран здатний відтворити практично будь-який колір. А друкарська машина, заряджена блакитною, пурпурною, жовтою та чорною фарбою – ні. Друкарська машина стикається з кольорами, які вона не може відтворити шляхом змішування CMYK. Результат виявляється непередбачуваним, і в результаті ми отримаємо не ті кольори, які бачимо на екрані.
• Знаючи про природу CMYK, ви завжди розумітимете, що ви не зможете надрукувати на принтері супер яскраві кольори. Те, що на екрані виглядає помітно, на папері буде темніше і спокійніше. А якщо папір не ідеально білий — то ще темніший.
• Готуючи документи на друк, ви відразу зробите їх у моделі CMYK і зможете перевірити, чи принтер не підмішуватиме у ваш чорний текст якісь додаткові кольори.
• А якщо потрібно буде перегнати друкований макет у веб, ви розумітимете, що у вас є запас яскравості та насиченості.
Принтер RGB ?
Питання стосується того, щоб результати виводу були такими ж, як на екрані монітора комп'ютера, чи є принтер RGB, щоб результати друку були реальнішими?
Колір CMYK є стандартним кольором поліграфічної промисловості. Як маленькі, так і великі машини використовують цей стандарт для більш легкого створення яскравих кольорів, ніж RGB. Крім того, кольори CMY також можуть створювати дуже глибокий чорний колір.
Щоб довести це, візьміть червону, зелену та синю фарбу. Припускаючи, що інших кольорів не існує, спробуйте створити жовтий, 100% вам не вдасться ні змішавши ні 2, ні 3 кольори одночасно.
Таким чином, принтери з системою RGB до публікації цієї статті не мали відповідної технології та не могли друкувати власними кольорами RGB.
Але. Останнім часом ціла низка розробників нового професійного друкарського обладнання, включаючи і текстильні принтери, виходять з того, що охоплення RGB в порівнянні з CMYK ширше, почали виробляти чорнило ширшого спектру, і зображення виходить більш яскравішим. З кожним роком на ринку з'являються нові технології друку, фарби, наближаючи нас все ближче і ближче до соковитого яскравого RGB охоплення на друкованій продукції.
КОЛЬОРОПРОБА
Якщо все ж таки необхідна точність та відповідність заданому кольору, тоді необхідно обов'язково робити кольоропробу, а часом навіть і не одну, і в більшості випадків вони будуть платними. Головна причина з якої робиться кольоропроба пов'язана з тим, що одні і ті ж кольори чорнил можуть по-різному виглядати на різних типах поверхонь, будь то папір, тканина, кружка, керамічна плитка.
Кольоропроба - зображення, що є зразком для відтворення кольору при тиражуванні друкованого матеріалу. У широкому значенні кольоропробою можна назвати будь-яке нанесене зображення, навіть зразок товару для каталогу. Важливо при виготовленні правильної кольоропроби врахувати реалії повного друкарського процесу: папір, тканина, фарба, особливості друкарської машини та додрукарської підготовки. По суті, це повноцінне замовлення, тираж якого складає 1-2шт, після затвердження якої необхідно буде повторити в більшій кількості.
Для пошуку необхідного кольору, відтінку - спочатку зазвичай робиться розширений друк з великим кроком розкиду кольорів, а вже на підставі отриманого результату звужується крок розкиду кольорів і робиться повторна кольоропроба.
Ось деякі варіанти розширених таблиць CMYK, RGB та Pantone:
Як сказав Гете: "Все живе тягнеться до кольору".
Тому основне завдання поліграфічних технологій - друк зображень, максимально наближених за кольором до оригіналу.